Les afinitats electives, Goethe

Una activitat que combina l’experiència escènica, la participació en un club de lectura i el diàleg entre iguals per imaginar una proposta literària a l’aula

Aquesta proposta està especialment adreçada a professors i estudiants del Màster en Formació del Professorat i del Màster en Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura amb interès en la literatura, la cultura i la millora educativa.

INFORMACIÓ PRÀCTICA:

  • Places limitades
  • Funció de Les afinitats electives al Festival Clàssics: 12 de novembre a les 19h al CaixaForum Barcelona
  • Primera sessió del club de lectura: 11 de desembre de 18:30 a 20h Abacus Urquinaona
  • Segona sessió del club de lectura: 15 de gener de 18:30 a 20h Abacus Urquinaona
  • Preu: 35 € * Aquest preu inclou: l’entrada a l’espectacle “Les afinitats electives”, el llibre Les afinitats electives i les dues sessions del club de lectura
  • Inscripcions: per a comprar els packs i resoldre dubtes dirigiu-vos a info@lacasadelsclassics.cat

Us hi esperem per descobrir com els clàssics poden seguir inspirant la pràctica docent d’avui!

De profundis, Oscar Wilde

HORARI: divendres 5 de desembre a les 12h*
ESPAI: La Model, Barcelona
PREU ENTRADA: 8 € per alumne (gratuït pel professorat acompanyant). Inclou la Guia docent per treballar l’obra a l’aula.
DURADA: 60 minuts
IDIOMA: Català
DIRIGIT A: 4t ESO, Batxillerat i Cicles Formatius

*Sessió subjecte a disponibilitat, sinó fos possible hi ha dues sessions més (dijous 4 a les 19h i divendres 5 a les 19h.)

SINOPSI
De profundis és la carta que Oscar Wilde va escriure des de la presó al seu amant, on compleix condemna per «indecència greu». Un text profund i emocionant sobre l’amor, el dolor i la redempció. L’actor David Verdaguer ens apropa a aquest clàssic universal des d’un espai carregat de significat: la Model, antiga presó de Barcelona.

VALORS PEDAGÒGICS

  • Reflexió sobre llibertat, justícia i ètica
  • Desenvolupament de l’empatia i l’esperit crític
  • Coneixement del patrimoni literari universal
  • Connexió entre història, memòria i art

PROPOSTA DE TREBALL QUE TROBAREU DINS DE LA GUIA

La proposta és oberta i flexible i conté quatre sessions: dues per treballar abans de la funció i una de posterior. 

  • Sessió 1: Primer contacte — Lliure de prejudicis
    Activitat inicial per despertar l’interès i explorar idees prèvies sobre l’autor i els temes de l’obra.
  • Sessió 2: Lectura i dramatització — La paraula que crema
    Lectura compartida i interpretació de fragments per descobrir la força del llenguatge teatral.
  • Sessió 3: Sortida cultural
    Assistència a la representació teatral per viure l’experiència artística en directe.
  • Sessió 4: Reflexió i escriptura — Una carta des de mi mateix/a
    Escriptura d’una carta personal inspirada en De profundis, per expressar emocions i pensaments propis.

 

Escriu a info@lacasadelsclassics.cat per comprar les entrades per al teu grup classe i resoldre qualsevol dubte. Un cop tinguis les teves entrades, rebràs el material didàctic al teu centre per treballar el llibre a l’aula abans de la funció.

FITXA ARTÍSTICA
Intèrpret: David Verdaguer
Adaptació: Yannick Garcia
Text: Oscar Wilde
Direcció: Xavier Albertí
Traducció: Eloi Busquets
Producció: Festival Clàssics i Temporada Alta

David Verdaguer. Actor català amb una destacada trajectòria al teatre, cinema i televisió, conegut per la seva participació a Saben aquell i Terra ferma, papers reconeguts amb el Gaudí a millor actor.

Yannick Garcia. Escriptor, intèrpret, traductor i corrector editorial català. Alguns poemes seus han estat musicats per cantautors. Va guanyar el Premi Documenta 2013 amb el conjunt de relats La nostra vida vertical.

Xavier Albertí. Director d’escena, actor, gestor teatral, compositor. Entre d’altres, ha estat director artístic del Festival Grec, del Teatre Nacional de Catalunya. Del 2000 al 2008 al Teatre Lliure, sota la direcció d’Àlex Rigola, va estrenar muntatges de dramaturgs contemporanis internacionals de Pier Paolo Pasolini.

El meu clàssic

GIACOMO LEOPARDI
Narcís Comadira -10.10.19

LOMA DE MERCÈ RODOREDA
Anna Punsoda – 11.10.19

LA ILÍADA, D’HOMER
Jaume Pòrtulas – 14.11.19

GENJI DE MURASAKI SHIKIBU
Núria Perpinyà – 21.11.19

VÍCTOR CATALÀ
Blanca Llum Vidal – 26.10.19

POESIA DE CATUL
Jordi Cornudella – 28.11.19

 

Converses amb escriptors i escriptores.

Activitat gratuïta

Història literària de la bellesa

LES METAMORFOSIS D’OVIDI: LA BELLESA PERSEGUIDA PELS DÉUS
Mònica Miró – 7.10.19

ILÍADA, LA BELLESA DE LA GUERRA I LA BELLESA DE LA PAU
Roger Aluja – 14.10.19

LA BELLESA EN EL CONVIT DE PLATÓ
Pau Gilabert – 21.10.19

RAMON LLULL, LLIBRE DE MERAVELLES: LA BELLESA TEOLÒGICA DEL MÓN
Joan Santanach – 28.10.19

RABELAIS I LA BELLESA GROTESCA
Josep Pedrals – 4.11.19

WILLIAM BLAKE: LA BELLESA VISIONÀRIA
Núria Perpinyà – 11.11.19

MARY SHELLEY, FRANKENSTEIN: HI HA BELLESA EN EL MONSTRE?
Míriam Cano – 18.11.19

BAUDELAIRE I LA BELLESA DEL MAL
Víctor Escudero – 25.11.19

 

La bellesa és un concepte que associem intuïtivament als clàssics, però que resulta molt difícil de definir. Al llarg de la història ha estat objecte de discussions i replantejaments, i en alguns casos fins i tot s’ha rebutjat del tot.

De la bellesa de la guerra i de la pau en la Ilíada a la bellesa visionària de William Blake; de la bellesa lluminosa de Ramon Llull a la bellesa fosca de Baudelaire, aquest curs resseguirà dos mil·lennis i mig de mirades úniques sobre la bellesa i ens ajudarà  a desxifrar els textos que han inspirat els artistes del Clàssics a l’hora de crear les seves obres.

De 18:30h a 20:30h

Passejos peripatètics

20 i 27 d’octubre, 3, 10, 17 i 24 de novembre a les 12h

Inici a Passeig de Gràcia, 87

Reflexionem plegats la bellesa tot passejant per la ciutat, en un viatge que ens permetrà redescobrir-la.

Cicel de cinema

EL GATOPARDO
22.10.19

RAN
30.10.19

EL EVANGELIO SEGÚN SAN MATEO
6.11.19

SATIRICON
11.11.19

ROMEO Y JULIETA
20.11.19

Un cicle de cinc pel·lícules que no plantegen la bellesa, que no filmen la bellesa, que no es proposen ser belles, però que la contenen i la desborden des d’un punt de vista emocional, humanista i cinematogràfic.

Les gallcigralles

El moment impossible de les hipèrboles s’acosta a marxes forçades: aviat serà la setmana dels tres dijous, les calendes gregues i l’any d’en Quinze. Tot de cop! Cal, doncs, preparar-se per a la darrera decadència.

Per això, Josep Pedrals i David Soler han muntat un simulacre d’entropia parèmica, un assaig de l’apocalipsi. Molts clàssics són testimoni dels canvis, viatges i conflictes que el concepte de bellesa ha generat; el poeta i el músic conversaran amb tots ells de la mà de Gargantua i Pantagruel, de François Rabelais.

La bellesa al·lucinada

Distingir un món sencer en un gra d’arena / i un paradís en unaflor de prat, / estatjar l’Infinit a la mà plena / i en una hora abastar l’Eternitat, diu Blake. Volau, mos somnis, volau, / aucells de ma aucelleria, / perdeu-vos en lo cel blau, / ja us vindré a cercar algun dia, promet Verdaguer. L’un observa la menudesa, la quincalla, i hi veu centellejos de grandesa. L’altre ho fa al revés: fita el cel que no s’acaba —ençà i enllà, amunt i avall— i hi veu un rastre humà, una polsinera.

Roger Mas, Xavier Guitó i Maria Cabrera s’obren la clepsa i els diccionaris de dintre i busquen, entre clàssics i no, formes de dir, cantar i tocar les belleses que sotgem, al·lucinats.

Un ovillo de víboras

¡Ah!, ¿Por qué no parí un ovillo de víboras en lugar de dar vida a semejante irrisión? ¡Oh, maldita la noche de placeres efímeros en que pudo mi vientre concebir mi condena!

Paula Bonet Paula Bonet no ha il·lustrat les Flors del Mal de Baudelaire, sinó que ha fet una exposició de pintura i gravat en què  espera que s’intueixi l’ombra d’aquesta obra.

Per suposat, la bellesa també. La seva intenció ha estat apropar-se als poemes quinze anys després d’haver-los llegit per primera vegada, ara des de la perspectiva de gènere i amb una mirada crítica.

Entrada lliure

Projecte bellesa

El cos com a representació. ¿Què és, per a tu, la bellesa? ¿Quin és el cànon que la defineix? ¿És en les coses o en la teva mirada?

Àlex Rigola, Tanit Plana, Max Glaenzel i Irene Vicente ens proposen una instal·lació teatral participativa que, a partir d’una petita història, trasllada als espectadors (més actors que mai) reflexions sobre la bellesa, i els demana que representin personalment allò bell mitjançant una fotografia que cada un d’ells farà a un cos humà.

¿Què és allò bell? Deixa’t endur, obre bé els ulls, para les orelles i viu l’experiència de la bellesa, ja sigui participant-hi o simplement observant la petjada deixada per altres participants.

Entrada lliure